terkini dan sensasi

Isnin, 10 Disember 2018

Diet yang mudah!

Assalamualaikum...(^ ^)

Ramai jugak kawan² bertanya camne Mas kekalkan berdiet, seperti bab pemilihan makanan. Yelah bagi mereka bukan mudah nak jaga makan ni, nak pulak ada pelbagai jenis makanan sedap² keliling kita.


Haaa Mas akui memang payah, sebab bila kita dah mula tak boleh nak kawal makan ia akan jadi payah. Payah untuk kita bermula kembali, yelah tekak dah sedap makan macam² makanan. Sebab Mas dah pernah alami masa lepas bersalin hari tu, terbabas untuk kawal segalanya. Makan macam² tanpa rasa bersalah, tapi bila badan dah naik kembali baru nak insaf.

Sebenarnya kalau kita nak mula konsisten jaga makan ni kena mulakan dengan diet yang mudah. Tak perlu sediakan menu susah², buat yang ringkas janji perut kita kenyang. Yang paling penting sediakan menu² tu sendiri, barulah rasa semangat dan seronok. Yelah hari² kita makan apa yang kita masak, mesti rasa lebih berkobar² nak diet kan. Lagi pun menu sihat ni tak rumit langsung nak disediakan.


Macam Mas memang takde nak beria² sangat, hari² masak yang simple dan mudah. Tak perlu dah habis banyak masa kat dapur, ½ jam je nak siap menu untuk sarapan dan makan tengahari. Mas rasa seronok dan rasa berselera je makan, sebab tahu menu tu sihat untuk diet Mas. Jadi takdelah Mas rasanya susah sangat nak diet, melalui menu yang dimasak Mas boleh enjoy diet yang Mas amalkan. 

Lagi pun nak berdiet ni kita jangan fikirkan susahlah, rumitlah, memang tak akan menjadi punya. Cuma amalkan dan jaga pemakanan, pasti berhasil. Mas ni tak buat senaman sangat tau, hanya jaga pemakanan je. Alhamdulilah Mas mampu berdiet dengan cara baik dan sihat. Langsung tak memudaratkan diri sendiri!


Apa yang penting jaga dan jaga apa yang kita makan, barulah fikir dan aktifkan diri. Kalau bab makan pun gagal, bab senaman pun akan gagal. Percayalah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com