terkini dan sensasi

Khamis, 13 Jun 2019

Jaga makan semasa raya!

Assalamualaikum...(^ ^)

Raya memang setahun sekali tapi dalam sakan beraya tu janganlah lupa jaga makan, nanti tak pasal² 5kg turun masa puasa dibalas dengan 10kg naik masa raya. Haaa nanti mulalah salahkan lemang ketupat rendang, padahal korang yang tak kawal makan.


Bagi Mas nak makan boleh tapi kena berpada, jangan makan melebihi had walaupun raya setahun sekali kan? Kena ingat badan kita jugak, dah sebulan dia rehat sebelah siang dari makan, tetiba bila raya kita makan macam tak boleh nak rehat. Lagi satu air manis yang berwarna warni tu, cubalah elakkan minum. 

Macam Mas raya tahun ni memang tak makan langsung lemang ketupat rendang, mahu pun kuah kacang + nasi impit. Selain nak jaga makan sebab dah jaga kaw² masa puasa, perut Mas ni jenis tak tahan makan macam² kalau raya. Ingat lagi tahun 2017 dan 2018 kena sakit perut teruk sebab rakus sangat makan rendang daging. Masa makan memang sedap tapi lepas tu seksa menanggung sakit tu yang tak tahan, nak pergi beraya pun tak larat. 


Mas masa puasa dah turun 5kg++ , sebab tu masa raya Mas jaga makan betul². Mas banyakkan makan buah² dan minum air masak je, setiap kali pergi beraya bawak bekalan air masak. Pergi beraya rumah orang pun Mas tak makan sangat, makanlah sikit kuih sikit². Pastu lepas habis cuti raya Mas puasa ganti terus, supaya dapat kawal perut kita dari makan macam².

Jadi dengan cara kawal makan ni, alhamdulillah setakat ni berat Mas kekal. Takdelah naik mendadak, naik dalam 100-200gram tu adalah. Sebab itulah jaga makan ni penting, ianya 80% berbanding bersenam hanya 20%. Lagi satu Mas jenis tak mudah terliur kala tengok makanan sedap², Mas lebih pentingkan jaga perut punya pasal.
         

3 ulasan:

  1. masa raya memang macam-macam jenis makanan yang keluar...

    BalasPadam
  2. hari raya memang senang bdan nak naik. hehe. so memang kena sentiasa beringat supaya jangan makan makanan yang berkolestrol tinggi

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com