terkini dan sensasi

Rabu, 18 September 2019

Jerebu teruk melanda lagi!

Assalamualaikum...(^ ^)

Tahun 2015 negara kita pernah dilanda jerebu teruk akibat pembakaran haram di negara jiran. Masa tu memang IPU sangat tidak sihat sampaikan ada sesetengah tempat cecah tahap bahaya, sekolah pun sampai 2 kali diarah tutup.

Tahun ni sekali lagi bencana jerebu melanda, dan kali ni agak teruk jugak terutama di negeri Sarawak kerana ianya berhampiran dengan Kalimantan dan Sumatera. Kalau di Semenanjung di daerah Klang yang paling tidak sihat IPUnya, namun sekarang dah merebak ke Melaka, Putrajaya, daerah lain di Selangor dan Nilai. 


Memang kalau keluar dari rumah akan hidu bau asap yang kuat, mata hidung akan terasa pedih. Mas yang memandu pagi² pun rasa sukar sebab keadaan yang berasap, penglihatan memang terbatas. Sekarang memang pergi kerja duduk di pejabat je, langsung tak keluar ke mana². Balik rumah pun terus tutup tingkap pintu! 

Pastu mulai semalam sekolah pun dah mula ditutup, dimulai dengan sekolah di Putrajaya. Sekolah anak² Mas semalam sesi pagi masih buka sebab anak² di tingkatan 4 ada peperiksaan akhir tahun. Tapi sekolah sesi petang terpaksa ditutup sebab IPU di Nilai dah cecah 200 lebih. Hari ni pun sekolah tutup jugak sebab IPU masih 200 ke atas! 


Kesian jugaklah kat anak² sekolah terutama yang sedang hadapi peperiksaan, macam kakak Atikah lah. Sepatutnya hari ni dia ada exam paper Sejarah, tapi terpaksa tangguh dek kerana sekolah tutup. Tapi Mas cakap kat dia takpelah demi kesihatan, lagi pun boleh study lebih lagi. 

Harap sangatlah negara yang terlibat tu dapat atasi masalah pembakaran terbuka tu dengan cepat, sebab keadaan jerebu ni sangat memudaratkan. Pastu kita kat Malaysia pun kena prihatin jugak, jangan tambahkan lagi masalah jerebu ni dengan lakukan pembakaran terbuka dengan sengaja. Sikap ni akan membuatkan kualiti udara kita semakin teruk! 

Ini bacaan IPU setakat jam 10 pagi ni di Putrajaya dan Nilai, masih sangat tidak sihat iaitu 200 lebih.



4 ulasan:

  1. Betul tu...makin teruk sekarang...Seremban pun dah teruk tadi check index dah 173, risau anak dara ngan mak abah kat sana...

    BalasPadam
  2. semoga cepat la musim jerebu ni berakhir..
    sian kat ank2 kecik..
    mcm2 penyakit blh dtg nt.. =(

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com