Logo KBBA

terkini dan sensasi

Khamis, 26 Mac 2020

Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan

Assalamualaikum...(^ ^)

"Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan selama 2 minggu lagi bermula 1 - 14 April 2020."

Haaa ni ke yang kita nak? 

Dek kerana kedegilan sesetengah orang dan kes wabak Covid-19 makin meningkat maka PKP terpaksa dilanjutkan. Semalam masa PM bagi perutusan memang nampak dia berat hati nak beritahu tapi dia terpaksa, jadi awal dia umumkan supaya kita semua lebih bersedia dari segi mental dan fizikal. PM pun ada beritahu kita akan hadapi tahap sukar untuk membendung Covid-19 ni.


Kalau masih ramai yang berdegil, tak nak kekal duduk di rumah sepanjang PKP ni tak mustahil tempoh akan jadi lebih lama. Ya Allah bersedia kah kita sambut puasa dan raya dalam tempoh PKP? Tak dapat balik kampung jumpa keluarga, takde solat terawih, takde ziarah menziarahi, haihhh sayu rasa hati!

Jadi buat masa yang berbaki 19 hari lagi, sama² kita patuh dengan arahan PKP ni. Jika tiada perkara mustahak atau kecemasan untuk keluar, tak perlulah nak kemana². Kan kerajaan dah tetapkan ketua keluarga je boleh keluar untuk beli barang keperluan dan ubat-ubatan, jadi tak perlu satu keluarga nak keluar. PDRM dan ATM pun dah ketatkan kawalan, jika masih berdegil tak mustahil akan ditangkap. 

Kes dari hari ke hari makin bertambah, kes kematian pun setiap hari ada. Pastu sekarang dah wujud kluster baru pulak, yang dah peram 14 hari tu dah merebak. Jika jadi camni camne rantaian jangkitan tu nak putus, jadi akan bertambahlah kes!

Pilih nak mana satu?


Marilah kita sama² patuh pada PKP ni, duduk kat rumah je. Banyak je aktiviti boleh buat, tak akan rasa bosan kalau kita pandai susun. Boleh masak sama² suami isteri, boleh workout kat rumah, boleh mengaji dengan anak², boleh ajar anak² ulangkaji, boleh main games dan macam² lain. Haaaaa sapa kat bosan di rumah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com