terkini dan sensasi

Isnin, 25 Januari 2021

Kembali ke sekolah

Assalamualaikum...(^ ^)

20 Januari 2021 lepas kakak Atikah dah kembali bersekolah demi perjuangan menghadapi peperiksaan SPM 2020. Memang rasa agak janggal, anak yang sepatutnya dah tamat persekolahan tapi masih perlu ke sekolah semula dek kerana pandemik Covid-19.

Tapi nak buat camne, dah ketentuan dia terpaksa bersekolah lagi di umur 18 tahun. Kenangan untuk dia dan semua anak² yang akan hadapi SPM, yang pastinya ia pasti tak dapat dilupakan. 

Untuk anak² Mas yang lain masih meneruskan pembelajaran dari rumah sehingga PKP 2.0 tamat pada 4 Februari nanti. Samada PKP disambung atau tidak, kita pun tak tahu adakah anak² akan bersekolah atau tidak. Ada pro dan kontra jugak kalau dibenarkan kembali bersekolah, yelah anak² ni susah nak disiplin jaga jarak dan pakai mask. Jenuh maknya ni paksa dan ingatkan setiap hari. 

Untuk pembelajaran di rumah setakat seminggu sekolah ni, bagi anak² Mas berjalan lancar. Takdelah setiap hari ada kelas online, kadang selang sehari dan kadang² tu takde pun. Macam Arfan sekolah pagi dan Airis pulak sekolah petang, jadi bolehlah gilir² guna handphone. Kakak pulak memang guna handphone sendiri, yelah dia pagi pergi sekolah pastu sebelah petang ada kelas online pulak. 

Setakat ni camtulah kena berkongsi handphone, janji semua dapat ikuti kelas dan siapkan kerja sekolah yang cikgu berikan. Masalah untuk mereka sertai kelas online pun takde, semua dah pandai dan tahu caranya. Mas hanya pantau melalui group whatsapp dari pejabat je, telefon setiap hari dan ingatkan mereka pasal kelas online dan homework.

Pastu Mas pun dah ada perancangan nak beli komputer sebab laptop dah rosak, nak baiki mahal sangat jadi lebih baik beli baru. Kali nak beli komputer terus, senang nak guna. Nak kelas online pun senang, selesa dan jelas sikit! Yelah keadaan sekarang memang memerlukan gajet² penting ni, demi kelangsungan anak² untuk terus belajar. 

Moga akan ada peluang untuk mereka ke sekolah secara bersemuka, cepatlah Covid-19 beransur pulih! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com