Logo KBBA

terkini dan sensasi

Rabu, 5 Januari 2022

Gegar Vaganza 8: Minggu Ketujuh

Assalamualaikum...(^ ^)

Konsert ketujuh menyaksikan penyingkiran Bandi Amuk, memang dah jangka dari awal sebab langsung tiada perubahan dalam persembahan dia setiap minggu. Tak dinafikan suara dia sedap tapi kalau dia nyanyi buka mulut besar sikit, mungkin sebutan dia akan lebih jelas dan vokal dia akan lebih power lagi. 

Markah tertinggi pulak sekali lagi diungguli oleh Nikki dan diikuti oleh Aliff Aziz. Hurmm Mas agak tak puashati, bagi Mas Suki dan Aweera lagi bagus persembahan mereka dan vokal lagi mantap, patutnya Suki dapat markah paling tinggi dan diikuti oleh Aweera. Bukan nak kata Nikki dan Aliff nyanyi tak bagus, cuma kredit lebih patutnya pada Suki dan Aweera. 

Haaa yang paling kontroversi persembahan Adibah Noor, memang Mas agak kecewa. Ikutkan nyanyian dari Adibah lah yang paling ditunggu², lagilah lagu yang dinyanyikan tu best sangat. Tapi bila mula je persembahan terus macam terkejut, terfikir kenapa dia dikir barat kan lagu tu. Boleh nampak muka juri Bonda Hetty lain sangat, yelah tetiba dengar lagu dia dinyanyikan dengan melodi camtu. 

Ikutkan boleh je Adibah nak masukkan eleman dikir barat tapi jangan terlalu nak tunjuk kelainan dan kreatif sangat, memang hancurlah lagu tu. Patutnya gaya nyanyian yang lebih ditonjolkan instead of beria ubah susunan muzik. Vokal dia dah power, cucuk sikit elemen lain dan kekalkan rentak asal pasti lagi kebabom persembahan dia. 

Lagu tu bukannya tak sesuai diubah ke versi dikir barat, best kalau kena dengan caranya. Tapi Adibah tak ngam dengan nyanyian dikir, suara dia takde cengkok dan feel dikir. Memang tak masuk langsung cara pembawakan lagu dengan vokal dia. Yer sebelum ni ada je artis yang ubah melodi ke dikir barat contohnya Datuk Siti, menjadi je dan sedap didengar. Jadi bagi Mas bukan salah gubahan muzik, ia lebih kepada penyanyi tu yang tak variasikan nyanyiannya.

Tapi takpe Adibah dah bagus dan ada peluang ke pentas final, dia kena jadikan kesilapan itu sebagai pengajaran untuk dia mantapkan lagi vokal dan berikan persembahan yang mampu memukau juri dan penonton. Mas tahu dia boleh buat dan boleh cipta kelainan yang menjadi untuk lagu hindustan di konsert suku akhir nanti!

Konsert suku akhir bertemakan Ku Petik Bintang-Bintang, iaitu lagu² dari OST Filem atau Drama dan  Bahasa atau Loghat. Jom tengok lagu² nya, haaa agak mencabar jugak kan untuk semua peserta! 

1. Nikki Palikat | Zheng Fu (Na Ying

2. Aliff Aziz | Rapuh (Nastia)

3. Suki Low | You Are My Everything (Gummy)

4. Azan Scan | Right Here Waiting (Richard Mark)
 
5. Ani Mayuni | Ngajat Tampi (Noraniza Idris)

6. Shidee | Di Ambang Sore (S. Affendi)

7. Aweera | Dia (Qody Rani)

8. Adibah Noor | Dhoom Machale (Sunidhi Chauhan)

9. Sa.Ya | Blues Terengganu Kita (Iklim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com