mrs secretary

Rabu, 14 Disember 2011

Tidak selamanya sihat

Assalamualaikum...(^ ^)


Sihat sebelum sakit.

Kita ni tak selama²nya akan sihat, ada waktu dan ketika kita akan sakit. Jadi masa sihatlah kita perlu jaga kesihatan sebaik²nya, jangan ambik sambil lewa je terutamanya bab pemakanan.

"Alah, aku sihat lagi. Waktu sihat nilah aku boleh makan apa saja yang aku nak! Dah sakit nanti, macam² tak boleh makan."

Memanglah kita boleh cakap camni, makan apa sahaja selagi kita sihat. Tapi kena ingat, makanan tu kadang² boleh jadi racun pada diri kita. Kalau kita tak kawal dan jaga tak mustahil kesihatan kita akan terjejas dek makanan yang macam² tu.

Lagilah bila umur dan meningkat, penyakit memang senang hinggap. Makan terlebih manis sikit, kena kencing manis. Makan terlebih garam sikit, kena darah tinggi. Makan terlebih lemak sikit, kolestral naik dan ada risiko diserang sakit jantung. Nak ke kita jadi camni?

Jadi mulai sekarang kita perlu kawal, macam Mas sekarang ni lebih berjaga² setiap kali nak makan. Risau terkena penyakit yang bahaya, lagi² umur dah masuk 30an ni. Kalau dulu ngap je apa yang teringin nak makan. Tapi bukan bermakna Mas tak makan langsung, cuma kurangkan.

Ingatlah, jangan bila dah sakit baru nak kawal. Dah terlambat!

12 ulasan:

  1. Sesama lah kita menginngatkan...thanks Mas!

    BalasPadam
  2. waalaikumussalam, betul tu punca segala sakit berasal dari segala permakanan yg tak dikawal.

    bukan kita tak buleh makan tapi kurang2kan lah demi kesihatan,

    pssst.... ada org suka ke,dapat penyakit nie.

    BalasPadam
  3. assalamualaikum mas...betul tu kene berjaga2 sebelum terkena penyakit kan...

    mencegah lebih baik dr mengubati...:)

    BalasPadam
  4. betul tu mencegah lebih baek dari mengubati, kan punca segala penyakit datang nye dari makanan yg kita makan dgn berlebihan dan tak seimbang.

    BalasPadam
  5. btul...kesihatan perlu dijaga.makan kena hati2.seimbang. =)

    BalasPadam
  6. assalamualaikum mas...mama dtg balik bawa n3 ni...

    http://maszull.blogspot.com/2011/12/5-blog-wanita-pilihan-ku-2011.html

    BalasPadam
  7. bila sakit da datang Allah....mmm
    kifarah....

    BalasPadam
  8. betul tu sis.dh lah makanan skrg ni sumenya bwk penyakit.

    BalasPadam
  9. sy skang ni risau sgt, sbb sy jarang berpeluh. takut bawak penyakit jela. em nk gi jogging pagi2 tp selalu malas. nk jaga kesihatan...kena senaman, makan sayur, jaga makan..insyaAllah ok. tp kalau Allah nk bg penyakit...bagi juga. tp kita boleh cuba elak.

    BalasPadam
  10. Setuju kak.. Masa ngah sehat ni lah kena jaga sebelum sakit sakit kann :)

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com