terkini dan sensasi

Jumaat, 23 Februari 2018

Tak bosan ke menu sama je?

Assalamualaikum...(^ ^)

Fuhhh masih berjaya kekalkan makan bersih dan sihat walaupun sekali sekala ada jugak terbabas, tapi bukan terbabas tahap extreme. Terbabas yang masih boleh dikawal sebab garam, gula dan minyak masih di tahap rendah, itu Mas kawal habis-habisan. Makan tengahari dengan malam memang Mas jaga, cuma pagi tu kadang terbangun lambat jadi makan sarapan ringkas je. Roti cicah milo kosong, jadi terlebihlah sikit gula kat milo tu.


Makan tengahari memang tetap konsep suku suku separuh, wajib sayur banyak pastu ikan sepotong dan nasi segenggam. Sampaikan ada kawan tanya tak bosan ke menu yang sama setiap hari, sebab dia tengok Mas selalu makan salmon dan brokoli. Mas ni bukan jenis memilih kalau bab makan, selagi makanan tu boleh diterima oleh tekak Mas makan je. Yang penting apa yang dimakan sedap dan sihat!

Pengambilan ikan salmon dan sayur brokoli memang kegemaran Mas, hari² pun takpe. Lagi pun ianya senang dan mudah nak masak, grill je. Tak sampai 5 minit dah siap untuk dimakan dan perut kenyang. Lagi satu kalau kita dah amalkan makanan camtu setiap hari, istilah bosan tu tak wujud. Yang lebih penting Mas mahukan makanan tu bersih, sihat dan seimbang. Mas pelbagaikanlah jugak cara masakan tu, tambah sayur lain atau buat salad ke. Haaa adalah rasa kelainan kan?

Tapi serius cakap, kalau korang makan salmon dan brokoli akan ketagih tau. Hari² mesti wajib ada, memang tak pandang menu lain dah. Salmon tu buat salad atau ditambah dalam nasi goreng sihat pun sedap tau, Mas pernah kongsi resepi. Baca sini, Nasi Goreng Salmon dan Salad Salmon. Pastu brokoli tu Mas suka grill dan ratah camtu je macam ulam, atau buat sup sayur. Tambahlah baby carrot sikit.




Haaa tengoklah menu² ni, walaupun sama tapi sedap giler tau. Mas tengok pun terliur aihhh. Jadi biarlah sama atau ringkas janji sihat!

2 ulasan:

  1. Tabik spring bila tgk member blh amalkan menu sihat. Dura ni byk kali niat, tapi belum cekal nak amalkan­čśé

    BalasPadam
  2. Fuhhh sedapnya.. dahla sedap makanan sihat plak tu..

    BalasPadam

Blog ini berkongsi tentang kisah kehidupan dan apa yang penulis rasa dan percaya. Semua bentuk penulisan lahir dari pemikiran penulis yang tidak berapa kreatif tanpa mencilok idea sesiapa. Sebarang COPYPASTE dari blog ini perlu mendapat kebenaran daripada penulis dan dikreditkan ke blog ini. Terima kasih dari massaari.com.

Pemilik Blog: Mas Saari
Email: mas7977@gmail.com